Noah is de hoofdfiguur in ‘Mijn leven als superheld’, een doe- en leerboek voor kinderen maar ook voor hulpverleners, begeleiders, leerkrachten en ouders. De wereld van Noah staat helemaal op zijn kop. Weg huis, weg vrienden, weg school, weg bijna alles… Gelukkig heeft hij superkrachten. Die helpen hem om vol te houden. En raken ze even zoek, dan zijn er de krachten van vrienden… en vrienden, die vind je op de gekste plaatsen.
Heel wat moeilijke thema’s worden in dit boek aangekaart. Maar het eigenlijke onderwerp is ‘veerkracht bij kinderen’. Dat sprak mij als verpleegkundige in opleiding enorm aan. Ik vind het belangrijk om het taboe rond geestelijke gezondheidsproblemen (bij kinderen) te doorbreken en bespreekbaar te maken. Precies daarom heb de interactieve workshop ‘Veerkrachtig aan de slag’ gevolgd bij Liv Leeman, auteur van ‘Mijn leven als superheld’.
Liv dompelt je onder in de achterliggende visie van het boek. Waarom is elk kind een superheld? Hoe kan je als hulpverlener, ouder, begeleider of leerkracht de superkrachten van kinderen laten groeien? Ze geeft theoretische achtergrond, maar ook praktische tips waarmee jij zelf aan de slag kan.
Voor de workshop had ik nog nooit gehoord van een dinobrein en een zoogdierenbrein. Ik vroeg me af wat een gevoelsmannetje en gevoelsdoos waren en hoe een humeurthermometer er zou uitzien. Wat is een dromenboom of een netwerkbloem? Stap voor stap kom je als deelnemer meer te weten en je krijgt alle kansen om deze hulpmiddelen zelf uit te proberen.
“Door een netwerkbloem te maken, ontdekken kinderen dat ze helemaal niet zo alleen staan als ze soms denken”
Ik heb geleerd hoe je met kinderen kan spreken over gevoelens. Door een gevoelsmannetje te tekenen, bijvoorbeeld (zie tekening). Of een gevoelsdoos maken. Daarnaast heb je ook nog de humeurthermometer die weergeeft hoe de kinderen zich op dat moment voelen.
Weet je dat er een stappenplan bestaat waarmee je kinderen kan helpen om hun probleem en de daarbij horende gevoelens te kunnen delen met jou? Veel kinderen maken moeilijke dingen mee in hun leven, maar ze beleven die helemaal anders dan volwassenen. Door de problemen op kindermaat bespreekbaar te maken, door hen er zelf over te laten vertellen aan elkaar, te laten tekenen en schrijven, kunnen kinderen ook makkelijker een uitweg vinden. Zij kunnen elkaar helpen om hun veerkracht terug te vinden wanneer ze in moeilijke situaties terecht komen. En met het stappenplan geef je hen als hulpverlener een manier om een probleem te leren omdenken tot een leerkans.
Moeilijke gebeurtenissen dagen de veerkracht van kinderen uit. Gelukkig zijn er veerkrachtsleutels. Zoals een netwerkbloem te maken (zie tekening), zodat kinderen ontdekken dat ze helemaal niet zo alleen staan als ze soms denken. Je kan hun batterijen opladen door hen bijvoorbeeld een ‘leuke zintuigelijke dingen lijst’ of een ‘dromenboom’ te laten maken.
Ik vond het een enorm leerrijke ervaring. Ik heb zoveel ontdekt en geleerd over geestelijke gezondheid bij kinderen. De vele praktische tips neem ik zeker mee en hoop ik te kunnen toepassen later in mijn carrière als verpleegkundige of als ik zelf mama ben. En als je graag met kinderen werkt, raad ik het boek en de workshop ‘Veerkracht bij kinderen’ van Liv Leeman zeker en vast aan.
Info: ‘Mijn leven als een superheld’ van Liv Leeman is een uitgave van CAW Oost-Brabant en is te bestellen via de website: caw.be/voor-professionals